Trends, Uncategorized

VoIP en thuiswerken: Steeds meer particulieren en bedrijven bellen via het internet

17 november 2020

VoIP en thuiswerken: Steeds meer particulieren en bedrijven bellen via het internet

Vrijwel iedereen is bekend met bellen via internet. De mobiele telefoon heeft onder particulieren de vaste telefoon bijna uit elk huishouden verdreven. Daarnaast maken we ook steeds minder gebruik van de bestaande vaste lijnen, maar wordt er gekozen voor bellen via het internet, zoals bijvoorbeeld via Whatsapp, zoom, MS Teams of Skype. De reden voor veel mensen om dit te doen, is omdat de datakosten vaak een stuk lager liggen dan de belminuten en er kan op steeds meer plaatsen gebruik gemaakt worden van wifi verbindingen. Niet alleen particulieren, maar ook steeds meer bedrijven kiezen voor bellen via het internet via een zogenaamde VoIP constructie. VoIP staat voor Voice over IP.

Leestip: In 7 eenvoudige stappen zakelijke telefoonboom samenstellen

 

Het bellen via VoIP levert aanzienlijke kostenbesparingen op

Er zitten diverse voordelen aan het kiezen voor een VoIP oplossing ten opzichte van een vaste lijn voor bedrijven. Om te beginnen biedt VoIP aanzienlijk meer flexibiliteit met bijvoorbeeld de locatie vanaf waar de medewerker de telefoon opneemt of vandaan belt. Met VoIP wordt het bedrijfsnummer weergegeven, ook wanneer er vanaf huis gebeld wordt en is het doorschakelen via een mobiele telefoon zeer eenvoudig. Vooral in een klimaat en ontwikkeling waarin het vanaf huis af werken steeds meer als normaal wordt gezien, is dit een absoluut pluspunt en wordt dit door medewerkers vaak al zeer positief ervaren.

Tip: Zakelijke voicemail tekst | Professionele én leuke voorbeelden

 

Verbeterede service met VoIP

De kosten van VoIP zijn aanzienlijk lager dan via een vaste lijn. Dit komt, omdat er met vaste bedragen gewerkt wordt en deze niet variëren per gebruikshoeveelheid. Ook is het onderlinge telefoonverkeer van medewerkers onder elkaar vaak kosteloos, ongeacht de locatie van waaruit gebeld wordt. Naast de kosten, is er ook op het gebied van de service voor de klant een behoorlijke winst te boeken. Je kan namelijk de inkomende gespreken een stuk makkelijker managen met bijvoorbeeld keuzemenu’s en vooraf ingesproken boodschappen voor veel gestelde vragen. De weg die de klant hiermee bewandelt is hierdoor vaak een stuk klantvriendelijker, omdat ze sneller geholpen worden, de wachttijden korter zijn en mensen direct met de juiste afdeling verbonden worden. Een bijkomend voordeel, is dat door de flexibiliteit die VoIP biedt ook de bereikbaarheid qua uren een stuk makkelijker bij te stellen is. Als bedrijf 24 uur per dag bereikbaar zijn wordt een stuk eenvoudiger wanneer je makkelijk naar mobiele telefoons kan doorschakelen en vanuit huis de bedrijfstelefoon kan hanteren.

Je vindt misschien ook leuk